CBS Stella Nova staat voor een nieuwe ster aan de horizon, waar kinderen worden uitgedaagd om zelf hun pad te ontdekken en te volgen. Vanuit de visie van de Reggio Emilia-pedagogiek creëren we een inspirerende leeromgeving waarin de ruimte fungeert als ‘derde pedagoog’. Dit betekent dat onze school zo is ingericht dat het leren wordt ondersteund door een omgeving die kinderen prikkelt, uitdaagt en motiveert. Hier krijgen kinderen de kans om te groeien, te stralen en met vertrouwen de wereld tegemoet te treden.
Een plek voor groei en verbinding
Samen met Stella Nova Kidz – ons kinderdagverblijf en BSO – bieden we een naadloze overgang van opvang naar onderwijs. Kinderen van 0 tot 12 jaar vinden bij ons een veilige en vertrouwde omgeving waarin ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. De natuurlijke verbinding tussen CBS Stella Nova en Stella Nova Kidz maakt ons kindcentrum een plek waar spelen, leren en ontdekken hand in hand gaan. Met ons team werken we samen aan de basis voor een mooie toekomst, waarin kinderen vol vertrouwen en veerkracht hun eigen unieke ster kunnen laten stralen.
De Reggio Emilia-pedagogiek zet projecten centraal, waarbij de nieuwsgierigheid en verwondering van kinderen het vertrekpunt zijn. Deze aanpak stimuleert creativiteit, samenwerking en kritisch denken, terwijl kinderen diepgaand leren over onderwerpen die hen boeien. Het leren wordt verbonden met de echte wereld, waardoor kinderen vaardigheden ontwikkelen zoals communicatie en probleemoplossend vermogen. Een rijke leeromgeving versterkt dit proces: goed ingerichte ruimtes – zoals ateliers en documentatiewanden – functioneren als een ‘derde pedagoog’. Ze bieden structuur, veiligheid en uitdaging, en dagen kinderen uit om eigenaarschap te tonen en met weerstand om te gaan.
Observeren, documenteren en eigenaarschap
Observeren en documenteren zijn essentieel binnen deze pedagogiek. Medewerkers reflecteren continu op hun aanpak en creëren met ouders een waardevolle dialoog. Observaties verbinden de thuiswereld met het kindcentrum en verrijken de pedagogische relatie. Door portfolio’s in te zetten, nemen kinderen verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling. Ze leren hun groei te volgen en nieuwe doelen te stellen, wat bijdraagt aan hun zelfbewustzijn en eigenaarschap. Deze aanpak maakt het onderwijs betekenisvol en versterkt de samenwerking tussen kind, ouder en medewerkers.
Kindcentrum Stella Nova is onderdeel van